Dnešný svet je špecifický z viacerých pohľadov – je dostupnejší, otvorenejší a prináša nám množstvo možností, o ktorých naši predkovia ani nesnívali. Snahou dnešného človeka je dosiahnuť nezávislosť, šťastie a slobodu. Máme pocit, že táto doba nám prináša neobmedzené možnosti a že sme slobodní v rozhodovaní.

Že si môžeme robiť, čo chceme, mať čo chceme a byť kým chceme. Zamysleli ste sa však nad tým, prečo po niektorých veciach túžite? Čo stojí za našou podvedomou túžbou mať to, čo majú ostatní? Myslíte si, že ste výnimka? Nuž možno po prečítaní tohto článku zmeníte názor. Odpoveď nám ponúknu zrkadlové neuróny.

Vedci objavili existenciu zrkadlových neurónov, ktoré sú veľmi efektívne využívané v marketingu a nakupovaní. Zistilo sa, že náš mozog reaguje na podnety, ktoré videl tak, ako keby ich sám prežil.

Všimli ste si, že v každej reklame na jedlo si herec odhryzne alebo odpije? Pri reklamách na žuvačky si herec vloží do úst rovno dve? Že sledovanie televízie sa nezaobíde bez misky so zemiakovými lupienkami? Myslíte si, že to je len náhodný jav?

Zívaš ty, zívam ja, všetci zívame

Istotne si každý z nás už všimol, ako veľmi dokáže byť zívanie nákazlivé. Stačí, že cudzia pani v autobuse začne zívať a už je to tu, zívnete si aj vy. Alebo ako je možné, že len samotný pohľad na človeka, ktorý plače spôsobí, že vám zvlhnú oči?

Príkladov v našom živote nájdeme mnoho. Ich spoločným menovateľom sú však zrkadlové neuróny. Objavil ich taliansky vedec Giacomo Rizzoratti, ktorý so svojim týmom vykonával výskumy na opiciach – Makakoch. O tom, že niečo ako zrkadlové neuróny existuje začali uvažovať, keď do výskumnej miestnosti prišiel jeden z doktorandov a v ruke držal zmrzlinu.

Všimli si, že keď doktorand začal zmrzlinu lízať, mozog Makaka, ktorý ho intenzívne pozoroval, okamžite zareagoval. Mozog Makaka sa správal tak, ako keby on jedol zmrzlinu, popritom nevykonával vôbec žiadnu činnosť, bol len svedkom celej udalosti. Inými slovami povedané, mozog opice sa správal úplne rovnako, ako keby jedla zmrzlinu, popritom celý dej len pozorovala.

zrkadlové neuróny

Týka sa to aj človeka?

Vedcov toto zistenie okamžite zaujalo a spustili celú radu výskumov. Výstupy z fMRI a EEG naznačujú, že oblasti ľudského mozgu, kde sa predpokladá výskyt zrkadlových neurónov (spodná časť prednej kôry mozgu a horná časť temenného laloku) naznačujú, že áno.

Zrkadlové neuróny sú vysvetlením prečo sa vieme vcítiť do druhých osôb, prečo vykonávame rovnaké aktivity ako iní ľudia, a prečo sa vieme rýchlo nakaziť emóciami iných ľudí.

Zrkadlové neuróny a nakupovanie

Veľmi dobrým príkladom je marketingová stratégia spoločnosti Apple, ktorá začala vo veľkom vyrábať biele slúchadlá (väčšina slúchadiel sa vtedy vyrábala v čiernej farbe). Biele slúchadlá, ktoré boli na prvý pohľad iné, sa stali okamžite populárne.

Čím viac ľudí ich nosilo, tým viac boli žiadané. Dobrým príkladom používania zrkadlových neurónov sú aj figuríny vo výkladoch obchodov. Predstavte si, že ste žena a prechádzate okolo výkladu obchodu s oblečením. Pekná figurína má na sebe úžasné oblečenie. Vyzerá skvele – štíhla, sexy, sebavedomá, uvoľnená a vyzývavá. Aj keď ste pár kíl pribrali, podvedomie začne okamžite pracovať: ,,Tiež by som tak mohla vyzerať, keby som si také oblečenie kúpila. Mohla by som byť ako ona.“

Tento rozhovor vo vašej hlave prebieha aj napriek tomu, že si ho neuvedomujete. Prinajmenšom je to to, čo vám hovorí váš mozog, i keď si to nemusíte uvedomovať. Zrkadlové neuróny prevalcovali racionálne myšlienky, spôsobili nevedomé napodobenie a nákup toho, čo videla pred sebou. Navyše sa po tamto nákupe okamžite vyplaví dopamín, ktorý nás zaplaví pocitom šťastia.

Vďaka poznatkom o zrkadlových neurónoch dnes už vieme, prečo nás pohľad na človeka, ktorý obeduje, núti siahnuť po jedle. Rozumieme tiež, prečo chudé modelky spôsobujú anorexiu u mladých dievčat, prečo sa stali populárnymi Macarena či Moon-walk a mnoho iného. Zrkadlové neuróny sa tiež ukazujú za dôležité pri vzniku závislostí, či imitácii pohybov.

[1], [2]

Pridaj komentár