Či už prechádzate krátkym obdobím úzkosti alebo sú vaše úzkosti pravidelnejšie, existujú spôsoby, ktoré vám môžu pomôcť vysporiadať sa s týmito nepríjemnými pocitmi. V prvom rade by sme radi uviedli na správnu mieru jednu vec. Úzkosť a depresia sú dva rôzne pojmy, pričom obidve sú používané v psychológií, či psychiatrií.

Je dobré si uvedomiť, že to, čo zvykneme označovať ako „depka“ (pocity nepohody a úzkosti, ktoré trvajú kratšiu dobu) sú v skutočnosti úzkosťou, nie depresiou. Depresia je vážne ochorenie, ktoré patrí do rúk lekárov – psychiatrov. Takže čo to je tá úzkosť?

Čo je to úzkosť?

Úzkosť je pocit, ktorý zažil určite každý. Je to pocit intenzívnych obáv, nervozity alebo strachu, ktorý o sebe dá vedieť s veľkou parádou. Aj keď sú tieto pocity veľmi nepríjemné, úzkosť sa nám snaží pomôcť. Ako nám môže pomáhať niečo, čo v nás vyvoláva nepríjemné pocity?

Úzkosť je sprevádzaná zvýšením hladiny hormónu adrenalínu, ktorý nás pripraví na prekonanie náročnej prekážky, prípadne nám pomôže utiecť preč od nebezpečenstva. Pomáha nám tiež pripraviť sa na najhorší scenár a následne efektívne reagovať. Úzkosť nám tiež pomáha byť ostražitými a zabraňuje nám vykonávať aktivity, ktoré pre nás môžu byť nebezpečné.

úzkosť

Nanešťastie sa úzkosť vie veľmi rýchlo vymknúť spod kontroly a napáchať viac škody ako úžitku. Ak vás úzkosť trápi priveľmi často a je sprevádzaná mnohými telesnými prejavmi ako búšenie srdca, nevoľnosť, závraty, intenzívne potenie, je veľmi pravdepodobné, že patríte medzi milióny ľudí na svete, ktorí žijú s úzkostnou poruchou.

V mnohých prípadoch je potrebné, aby ľudia žijúci s týmto ochorením navštívili lekára. Preto, ak máte pocit, že vaša úzkosť je veľmi silná a jej priebeh je veľmi dlhý, rozhodne navštívte lekára, čo najskôr.

Strach z neznámeho

Mnohokrát úzkosť pramení práve z pocitu neznámeho. Nie sme si istí budúcnosťou a neistota nás núti stále viac rozmýšľať a analyzovať. Nevieme, ako sa konkrétny problém alebo situácia vyrieši a to nás nenechá na pokoji. V tomto prípade môže byť veľmi užitočné, ak si pripravíte „plán starostí“.

Napríklad ak sa obávate pracovného pohovoru, posaďte sa, vezmite pero a papier a napíšte všetky situácie, ktorých sa obávate v súvislosti s pracovným pohovorom. Môžete napísať, že sa bojíte, že nezískate prácu, že sa vám viac neozvú, že si nebudete vedieť vypýtať plat, ktorý si zaslúžite a podobne. Následne sa zamerajte na vytvorenie riešenia na vaše obavy.

Napríklad ak sa bojíte, že nedostanete prácu, môžete mať v zálohe iné pracovné pohovory. Na pohovore sa môžete opýtať, prečo ste prácu nezískali a zistíte na čom je potrebné v budúcnosti zapracovať.

Na každú zo starostí viete nájsť riešenie. Ak tak učiníte zistíte, že ste pripravený ísť na pracovný pohovor a budete mať pocit, že ste pre získanie práce urobili najviac ako ste mohli.

Príjmite svoje pocity

Ďalšou populárnou metódou zvládania úzkosti je prijatie svojich pocitov. Ak uznáte, že úzkosť sa vám snaží pomôcť a nebudete sa snažiť s ňou vnútorne zápasiť, zmierni sa. Tento krok vyžaduje prax, ale prináša objektívne výsledky. V prijímaní svojich pocitov vám môže pomôcť meditácia či terapia.

Vyhraďte si čas na svoje starosti

Zvláštna rada, že áno. U mnohých ľudí sa ukazuje, že svoju úzkosť lepšie zvládajú, ak si na ňu vyhradia čas. Každý deň si určite čas, kedy sa budete zaoberať svojimi obavami. Nájdite si pokojné miesto, kde ste sami a nechajte svoje obavy, aby naplno prehovorili.

Počas tohto času môžete taktiež skúmať, odkiaľ tieto myšlienky pochádzajú, prečo sa opakujú a čo vám chcú povedať. Nespájajú sa konkrétne myšlienky s nejakou situáciou v minulosti? Určite si dĺžku takejto „seansy“ (napríklad 15 minút) a následne svoje myšlienky vedome odložte.

Ak vás „napadne“ úzkostná myšlienka mimo tohto intervalu, vedome ju odložte a povedzte si, že ju vyriešite v čase, ktorý máte na ňu určený. Efektívne môže byť tiež zapisovať svoje strachy do denníka, aby ste ich odstránili z mysle a venovať sa im môžete neskôr, v zvolenom čase. Týmto spôsobom svoju myseľ môžete vycvičiť, aby čo najlepšie spolupracovala.

Poznajte svoje spúšťače

Vďaka dôkladnému sledovaniu svojich pocitov sa môžete o svojich strachoch veľa dozvedieť. Ak si zvolíte za svoj denný cieľ sledovanie svojich myšlienok a pocitov, môžete toho o sebe odhaliť veľa. Môžete zistiť, že vaša úzkosť začala ráno v dopravnej zápche strachom, že prídete neskoro na poradu. Taktiež môžete zistiť, že určité miesta na vás môžu pôsobiť úzkostne.

Vďaka takémuto pohľadu viete vo svojom živote spraviť niekoľko zmien, ktoré môžu zmierniť vašu úzkosť. Môžete napríklad chodiť skôr do práce, aby ste sa vyhli zbytočnému strachu. Niektoré spúšťače však nemôžme len tak odstrániť zo svojho života. Avšak povedomie o ich existencií vie veľmi zefektívniť napríklad terapeutický proces a vie pomôcť v rýchlejšom riešení problémov s úzkosťou.

Životospráva

Nemôžme tiež zabudnúť na zmeny životného štýlu, ktoré môžu viesť k úprave nášho psychického stavu. Vyvážená strava, dostatok pohybu či spánku vedia spraviť doslova zázraky. Dobré je tiež regulovať príjem alkoholu či kofeínu. Veľmi prínosné je nájsť si priateľa/priateľku, s ktorým môžete o svojich problémoch otvorene hovoriť a pochopí vás.

Hlboké dýchanie

Spôsob, akým dýchame je veľmi dôležitý. Úzkostné dýchanie je typické tým, že dýchame veľmi rýchlo a plytko. Efektívnym spôsobom dýchania je dýchanie brušné – dýchame do brucha veľmi pomaly a zhlboka.

Nakoniec je však veľmi dôležité, aby ste vedeli včas vyhľadať pomoc odborníka. Nie všetky problémy vieme vyriešiť samostatne, niekedy je potrebný nadhľad odborníka, ktorý nám pomôže posunúť sa ďalej. V prípade, ak vám úzksoť znemožňuje vykonávať bežné aktivity a jej prítomnosť je vo vašom živote veľmi obmedzujúca (a častá), zvážte pomoc psychológa či psychiatra.

O zvládaní negatívnych pocitov sme písali aj v tomto článku 🙂

Ak máte záujem získať s nami trošku osobnejší kontakt, prihláste sa na odber noviniek prostredníctvom tohto odkazu. Vytvárame náš obsah na mieru naším čitateľom a preto budeme veľmi radi, ak sa pridáte.

2 thoughts on “Úzkosť: Čo to je a ako na ňu vyzrieť

Pridaj komentár