Pripravuješ sa na dôležité jednanie, na ktorom závisí tvoja kariéra. Tvoje dieťa sa zrovna rozhodne, že nebude spolupracovať a plače tak, že ho počujú aj lastovičky, ktoré odleteli do teplých krajov. Poštár klope na dvere a nesie inkaso. Cítiš napätie, horšie sa ti dýcha a srdce ti ide vyskočiť z hrude …. áno,  presne tento stav sa nazýva stres. Vieme ho však kontrolať tak, aby sa nevymkol spod kontroly?

Stres zažívame vtedy, keď naša myseľ vyhodnotí, že sa nachádzame v situácii, ktorá nás ohrozuje alebo nás v budúcnosti môže ohroziť.  Pomocou stresu sa náš organizmus pripravuje na to, aby zvládol danú úlohu. V živote však nastávajú situácie, kedy je potrebné zachovať chladnú hlavu a aj napriek stresu vedieť správne reagovať. Je teda potrebné vedieť držať svoj stres na uzde. Technika „prítomného okamihu” nám prináša okamžitú úľavu od stresujúcej situácie. Pomôže nám upokojiť sa tým, že sa sústredíme na svoje zmyslové vnímanie. 

Každý z nás prežíva situácie, ktoré sú stresujúce. Skúšky, dôležité stretnutia, prvé rande, rôzne spoločenské udalosti a mnoho iného. Nebolo by pekné vedieť kontrolovať túto nervozitu v okamihu jej vzniku? 

stres útočí

Ako z toho von?

O tom, že prostredie dokáže ovplyvniť naše pocity vie už azda každý. Zlé prostredie je významným vyvolávačom stresu. Povedzme napríklad, že čakáte na chodbe na pracovný pohovor. Pociťujete intenzívny stres v dôsledku samotného pohovoru, ktorý je pre vás veľmi dôležitý. Prichádzate do neznámej situácie, neviete, čo môžete očakávať. Zároveň sa však nachádzate na chodbe úplne neznámej budovy, ktorá je plná nových ľudí, ktorí vám navyše môžu byť vrcholne nesympatickí. A táto situácia vás znepokojuje ešte viac. Napätie stúpa a máte pocit, že už neviete ani vlastné meno. Stres beží na plné obrátky a zdá sa, že neexistuje spôsob, ktorým by ste ho vedeli zastaviť. Máte chuť utiecť preč.

Utečte preč! A čo najrýchlejšie!

Jedným zo spôsobov, ako sa „dostať preč“ zo stresujúceho prostredia (bez toho aby sme sa reálne postavili a utekali, čo nám sily stačia), je nasmerovať svoju myseľ a svoje zmysly na iné podnety. Ak sú vaše zmysly plne zaneprázdnené, nebudete mať čas na stres. Najprv je vhodné zavrieť oči. Očami získavame veľmi veľa informácií. Na to, aby sme vedeli lepšie kontrolovať naše emočné stavy je potrebné zastaviť príliv nových podnetov, ktoré prichádzajú z okolia cez naše oči priamo do mozgu.  

útek od stresu

Po zatvorení vašich očí sa pokúste zamerať pozornosť na všetky vaše zmysly naraz. Ako to máte urobiť? Keďže máte zavreté oči, pokúste sa zamerať váš pohľad na konkrétne miesto v tme pred vami, započúvajte sa do tlkotu vášho srdca a vnímajte vzduch prichádzajúci nosom, ktorý prúdi do vašich pľúc. Základným princípom tejto techniky je, aby ste sa zamerali na vaše vlastné telo, ktoré vnímate pomocou zmyslov a nie na okolité prostredie a situáciu, ktoré vás stresujú.

Prečo je dôležité zameriavať sa na prítomnosť? 

Počas stresu naša myseľ beží na plné obrátky. Na základe predchádzajúcich skúseností náš mozog vyhodnotí určitú situáciu za nebezpečnú. Bojíme sa o svoju reputáciu, bojíme sa, že sklameme okolie a mnohé iné očakávania nás ťahajú k zemi. Dôležité však je, že až 95% našich strachov je založených na nesprávnych tvrdeniach. A práve za pomoci techniky „prítomného okamihu”, ktorú sme vám predstavili, sa dokážete aspoň čiastočne uvoľniť a tým zabránite vašej mysli, aby si s vami robila čo chce. Jedná sa len o jednu z mnohých účinných psychologických techník, ktoré dokážu zmierniť stresom rozbúrenú myseľ. Na našom webe ich samozrejme nájdete ďaleko viac.

1 thought on “Stres: Ako byť pripravený keď na mňa zaútočí?

Comments are closed.