Musíme si priznať, aj keď veľmi neradi, že naše negatívne myšlienky a emócie nás častokrát prevalcujú. Pocity úzkosti, strachu, nepokoja a stres sa v dnešnej rýchlej dobe veľmi často stupňujú. Problémom však je, že dnešný človek nemá poruke nástroje, ktoré by mu pomohli zahnať chmáry preč.

Máme k dispozícii nejaké mentálne preventívne opatrenia, ktoré nás ochránia pred negatívnymi emóciami? V dnešnom článku by sme vám radi predstavili metódu, ktorá je známa už od staroveku. Odborne sa nazýva Illeizmus.

Illeizmus?

Pod pojmom illeizmus sa rozumie komunikácia so sebou samým v tretej osobe. Znie to zvláštne? Stačí si len spomenúť, že každé malé dieťa automaticky na seba odkazuje v tretej osobe. Nová štúdia uvádza, že myslenie alebo hovorenie o sebe v tretej osobe môže viesť ľudí k tomu, aby rozmýšľali podobným spôsobom ako rozmýšľajú o druhých.

Keď hovoríte o sebe v tretej osobe môže vám to pomôcť vzdialiť sa od stresujúcich zážitkov a pomôcť regulovať emócie. Samozrejme, odkazovať na seba v tretej osobe by sme mali len počas nášho vnútorného rozhovoru so sebou samým, pretože použitie tejto metódy počas komunikácie s inými ľuďmi môže pôsobiť prinajmenšom zvláštne.

Jednoduchý akt tichého rozhovoru so sebou v tretej osobe počas stresových období vám môže pomôcť ovládať svoje emócie oveľa efektívnejšie.

Odkaz na seba v tretej osobe vedie ľudí k tomu, aby získali určitú psychologickú vzdialenosť od svojich skúseností, čo môže byť často užitočné pri regulácii emócii.

Ukázalo sa, že reflexia vlastných myšlienok a pocitov z pohľadu iných osôb môže byť užitočná aj v iných dôležitých oblastiach nášho života, ako napríklad počas rande, pracovného pohovoru, skúšky a iných situácií, kde by sme chceli urobiť dobrý dojem na niekoho nového.

Štúdie zistili, že hovorenie so samým sebou pomocou vlastného mena alebo zámen ako „vy“ alebo „on / ona“ na rozdiel od „ja“, viedlo k zníženiu úzkosti, lepším výkonom a k zníženiu pocitu hanby, negativity a iných nežiadúcich emócií.

Pomôže to aj na úzkosť a stres?

Tí, ktorí majú sklony k úzkosti, môžu zistiť, že táto jednoduchá technika môže zmeniť ich vnímanie udalostí vyvolávajúcich úzkosť. Táto technika nám tiež pomáha nahliadať na svoje problémy tak, ako keby sme radili svojmu kamarátovi, tým pádom sme nútení správať sa k sebe s väčšou láskavosťou a porozumením.

Pomocou čiastočného odosobnenia sa od našich problémov získavame určitú prevahu nad negatívnymi udalosťami a vieme predísť nekonečnému kruhu negatívnych emócií, ako sú smútok, hnev, frustrácia a vina. Okrem toho tí, ktorí majú sklony k úzkosti, môžu zistiť, že jazykový posun môže zmeniť ich vnímanie udalostí, ktoré vyvolávajú úzkosť.

Príklad vnútorného rozhovoru v praxi

“Obávam sa, že tú prácu nezískam. A vždy som to nejakým spôsobom pokazil. Nikdy neviem, čo povedať, a vždy som neuveriteľne nervózny.”

Miesto toho si skúste povedať:

“Bojíte sa príliš toho, čo si myslia ostatní. Musíte sa zamerať na to, čo je potrebné urobiť a čo môžete urobiť pre to, aby ste boli úspešný. Jednoduchá skutočnosť, že tu budú ďalší ľudia, nemení to, čo musíte urobiť. Zamerajte sa na vás a budete v poriadku.”

Možno si poviete, že tento rozhovor znie ako na sedení u psychológa. A áno, presne tak. Cieľom tejto techniky je získať dostatočný nadhľad a aspoň trošku sa odosobniť od svojich problémov.

Táto metóda je s obľubou používaná mnohými slávnymi športovcami, podnikateľmi, politikmi a i. Vyskúšajte túto metódu na sebe a dajte nám vedieť, či vám pomohla. 

V téme zvládania stresu a negatívnych emócií budeme ešte pokračovať. Odporúčame aj náš predchádzajúci príspevok Stres: Ako byť pripravený keď na mňa zaútočí?

Nezmeškajte najnovšie články a prihláste sa na odber nášho letáku TU.

[1]

2 thoughts on “Stres a negatívne emócie sa dajú zvládnuť

Pridaj komentár