Sezónna afektívna porucha? Názov, ktorý znie príliš odborne sa týka väčšiny z nás. Zmeny počasia najmä v našom podnebnom pásme sa považujú za dosť radikálne. S príchodom zimy ubúda slnečného svetla a prichádzajú dni, ktoré sú krátke, tmavé a chladné. Dochádza tiež k zmene času z letného na zimný. Tieto zmeny na väčšinu populácie vplývajú negatívne. Každý sa cíti menej výkonný, viac unavený, skeptický a smutný.

O tom, že jeseň sa považuje za viac „depresívne“ ročné obdobie vie takmer každý. Odborníci sa na tieto príznaky zamerali a popísali poruchu, ktorá sa nazýva sezónna afektívna porucha. Pozrime sa však na to, z akého dôvodu prežívame tieto stavy a či s tým vieme niečo urobiť.

Otázkou poruchy nálad v zimných mesiacoch sa zaoberali aj vedci z Bostonskej univerzity. Spomínané príznaky, ktoré zažíva takmer každý z nás majú spoločného vyvolávateľa a tým je porucha nálady – sezónna afektívna porucha.

Podľa výskumov sezónna afektívna porucha postihuje viac ako 10 miliónov ľudí v USA. Je teda na mieste sa zamerať na to, prečo vzniká a ako s ňou môžeme bojovať.

V prvom rade je potrebné uviesť, že sezónna afektívna porucha sa v diagnostikej klasifikácii (MKCH 10), ktorú používame my, nevyskytuje. Táto porucha je však zaradená v americkej klasifikácii (DSM V) a podľa jej výskytu (trápi viac ako 10 miliónov Američanov) je jej zaradenie medzi poruchy nálady správne a potrebné.

Ako sa sezónna porucha nálady prejavuje?

Štúdie uvádzajú, že najčastejšími prejavmi sezónnej afektívnej poruchy sú pocity smútku, stagnácie, únavy a priberanie na váhe. U niektorých jedincov môže zmena ročného obdobia prejsť až do depresie, ktorú je však potrebné riešiť s odborníkom, psychiatrom.

Podľa štatistík je zrejmé, že sezónna porucha nálady je štyrikrát častejšia u žien ako u mužov. Sezónna afektívna porucha označuje zmeny nálady, ktoré sa vyskytnú vplyvom zmeny ročného obdobia. Najčastejšie sa to týka pocitov úzkosti a smútku, ktoré sú spojené s nástupom zimných mesiacov. Predpokladá sa, že to súvisí so skutočnosťou, že v zimných mesiacoch máme kratšie dni a nedostatok svetla.

Ľudia, ktorí trpia sezónnou afektívnou poruchou majú problémy s ranným vstávaním, majú menej energie a častokrát majú zvýšenú chuť do jedla. Môže byť pre nich ťažšie sústrediť sa a majú menšiu motiváciu vykonávať činnosti, ktoré ich bežne napĺňajú. Naopak, napríklad na jar a začiatkom leta sú ľudia s touto poruchou až príliš energickí.

Aj napriek tomu, že spia o niečo menej, sú energickejší a aktívnejší, možno dokonca v niektorých prípadoch trochu „hypomanický“ (výrazné zníženie potreby spánku, celkové zvýšenie energie, nezvyčajné správanie a konanie, výrazné zvýšenie hovorivosti a sebavedomia).

Sezónna afektívna porucha
Sezónna afektívna porucha sa prejavuje zvýšenou únavou, zníženou schopnosťou sa sústrediť a poklesnutou náladou v zimnom období. Naopak, s príchodom letných mesiacov nastupuje fáza až chorobne zvýšenej aktivity a nadnesenej nálady.

Ako určím, že sa jedná o sezónnu poruchu nálady, nie len o dobrú náladu a smútok?

V prvom rade dochádza k striedaniu poklesnutej nálady s náladou nadnesenou. Tieto dva póly sa striedajú vplyvom ročného obdobia, každé štyri mesiace. Tieto zmeny sú náladné, avšak, aby sa dalo spoľahlivo určiť, či ide o sezónnu poruchu nálady alebo o bežné zmeny nálady, je potrebné svoju emocionalitu pozorovať dlhšie obdobie (podľa vedcov z Bostonskej univerzity to môžu byť roky).

Liečba

Existuje veľké množstvo terapeutických možností, avšak vzhľadom na to, že sa jedná o relatívne „novú“ diagnózu, je potrebný hlbší výskum. Ak sú problémy s náladou výraznejšie a ovplyvňujú váš každodenný život, rozhodne je potrebná psychiatrická liečba. V prípade, ak prejavy pociťujete, ale neovplyvňujú vás v bežnom živote, môže byť pre vás vhodná liečba svetlom – takzvaná fototerapia.

Fototerapia je založená na vystavovaní sa intenzívnemu svetlu, ktoré produkuje špeciálna lampa. Veľmi náročné je však správne používať svetelnú terapiu, nakoľko sa jej nastavenie líši od človeka k človeku. Cieľom terapie je sedieť pred zdrojom svetla po dobu 30 až 60 minút, čo môže byť v určitých prípadoch obmedzujúce.

Medzi bežné odporúčania však patrí pobyt medzi ľuďmi, fyzická aktivita (aspoň prechádzky na čerstvom vzduchu), relaxačné cvičenia a vykonávať aktivity, ktoré nám pridajú na pocite užitočnosti.

Na záver je potrebné povedať, že sezónna afektívna porucha je stále predmetom skúmania. Je však dobré na ňu myslieť vzhľadom na naše geografické pásmo.

1 thought on “Sezónna afektívna porucha: Cítite sa na jeseň smutní?

Pridaj komentár