Musím uznať, že vegánstvo sa mi páči svojou ideológiou. Jednou z hlavných myšlienok vegánstva je rešpektovanie ostatných živých bytostí s dôrazom na ekológiu. Je však pre nás vegánstvo dobré? Môže vegán ohroziť vývinu svojho mozgu?

Prechod človeka na rastlinnú a vegánsku stravu pre dobro planéty je skutočne chvályhodný čin. Existuje však riziko zhoršenia už aj tak nízkeho príjmu základnej živiny (cholínu) , ktorá sa okrem iného podieľa na zdraví mozgu. Nedostatok cholínu preukázateľne vedie k vzniku ochorení mozgu a k zlému vývinu mozgu u detí.

Cholín je látka, ktorá je nesmierne dôležitá pre naše nervy a svaly. Množstvo cholínu, ktoré je produkované v pečeni však nestačí na to, aby vyhovelo požiadavkám ľudského tela. Nedostatok cholínu sa podieľa na vzniku rôznych ochorení nervového systému. Jedná sa aj o tak závažné ochorenie, akým je napríklad Alzheimerová choroba (dokázaný je aj vplyv nedostatku cholínu na vznik iných degeneratívnych ochorení mozgu, ktoré sú spojené s poruchou pamäti).

Cholín, kdeže ťa nájdem?!

zelenina, karfiol, vegán

Cholín je rozhodujúci pre zdravie mozgu, najmä počas vývinu plodu. Ovplyvňuje aj funkcie pečene. Hlavnými zdrojmi cholínu v potrave sú hovädzie mäso, vajcia, mliečne výrobky, ryby a kuracie mäso. Oveľa nižšie hladiny cholínu sa nachádzajú v orechoch, fazuľkách a v kapustovej zelenine, napríklad v brokolici.

Už v roku 1998 Americký inštitút pre medicínu uznal dôležitosť cholínu a odporučil minimálny denný príjem. Za odporúčaný denný príjem určil nasledovné hodnoty:  425 mg/deň pre ženy, 550 mg/deň pre mužov a 550 mg/deň pre tehotné a dojčiace ženy, v dôsledku kritickej úlohy, ktorú má cholín pri vývine plodu.

Čo na to prieskumy?

orechy, cholín, vegán

V roku 2016 Európsky úrad pre kontrolu potravín uverejnil podobné denné požiadavky. Napriek tomu národné prieskumy výživy v Severnej Amerike, Austrálii a Európe ukazujú, že príjem cholínu v populácii nie je dostatočný. Zamyslime sa teda nad tým, aké riziká môžu hroziť, ak vegán nedodržiava odporúčania.

Ak sa cholín nezískava v potrebných množstvách z potravy, je potrebné ho dopĺňať. Najdôležitejšie však je, aby tehotné a dojčiace ženy, ktoré sú na rastlinnej strave, dopĺňali príjem cholínu v potrebnej miere, pretože dostatočné množstvo cholínu je nesmierne dôležité pre správny vývin dojčiat.

________________________
Viac info:
Could we be overlooking a potential choline crisis in the United Kingdom? BMJ Nutrition, Prevention & Health 2019



Pridaj komentár