Čeliť neznámym situáciám je veľmi ťažké. Koronavírus v Európe a prvé opatrenia, ktoré prijala Slovenská republika vniesli medzi širokú verejnosť obavy.  Strach nás dokáže vtiahnuť do hnevu, viny či neistoty. Je však potrebné takto reagovať? Nie je predsa len lepšie situáciu nepodceniť a zároveň zostať psychicky odolný?

Strach je normálna, nevyhnutná evolučná reakcia na hrozbu, ktorá je (aj keď to tak niekedy nevyzerá) navrhnutá, aby nás chránila. Tento systém však môže byť náchylný k poruchám a môže neprimerane reagovať na hrozby, ktoré v skutočnosti nie sú také vážne. Obavy zo zdravotných problémov môžu tiež vyvolať neprimeranú stresovú reakciu.

Cieľom tohto článku je priniesť pohľad na jednoduché a efektívne opatrenia, ktoré môžeme zaviesť u seba a svojich blízkych a znížiť tak naše negatívne pocity.

Zmeniť myslenie z „Čo ak“ na „Čo môžem urobiť teraz?“

Zostaňte informovaní! Je potrebné dbať na to, aby sme mali k dispozícii vždy aktuálne informácie. Lenže v súčasnej „záplave“ rôznych médií je veľmi náročné rozlíšiť, ktoré informácie sú relevantné a naopak, ktoré informácie sú len konšpirácie. Je preto potrebné sa obrátiť na oficiálne inštitúcie, ako je napríklad Ministerstvo zdravotníctva či Úrad verejného zdravotníctva.

Nemusíte neustále sledovať živé správy, masívne zapínať upozornenia alebo nonstop kontrolovať sociálne siete.  Môžete sa rozhodnúť pozerať správy a čítať aktualizácie o víruse len raz denne. Nehovoríme, aby ste správy úplne ignorovali. Sledujte vývoj prostredníctvom overených zdrojov. Ale majte na pamäti, že svoju úzkosť môžete zmierniť znížením času kedy o probléme premýšľate. 

Rozprávajte sa! Organizácia National Child Traumatic Stress Network vytvorila usmernenia pre rodiny zamerané na komunikáciu so svojimi deťmi. Našťastie nám súčasná doba aj v prípade izolácie či karantény pomáha zostať v kontakte so svojimi blízkymi. Je preto vhodné, aby ste si boli istí, že starší príbuzní majú prístup k telefónu a vedia s ním pracovať.

Pocit bezmocnosti je azda najväčším strašiakom.
Poskytnite svojim deťom fakty o tom, čo sa teraz deje a informácie o znížení rizika infekcie slovami, ktorým rozumejú.

koronavírus
Koronavírus nám môže pomôcť zlepšiť komunikáciu v rodine. Rozprávajte sa o vzniknutej situácii s cieľom nájsť riešenia, ktoré upokoja celú rodinu (zdroj: unsplash.com)

Najlepším liekom proti bezmocnosti je akčný plán.

Stále dookola počúvame, že je potrebné si dôkladne umývať ruky. Rodina môže uvedené opatrenie využiť na to, aby utužila vzájomné vzťahy a zároveň, aby sa efektívne chránila pred nákazou. Rodina môže spoločne trénovať techniku správneho umývania rúk, kýchania alebo môžu spoločne chystať dezinfekčné prípravky na ďalší deň v škole či práci. Takáto rutina môže byť pre deti zábavná a zároveň im pomôže pochopiť prečo sú hygienické návyky v súčasnej dobe aktuálne.

Takéto zábavné cvičenie neznižuje dôležitosť prevencie a bezpečnosti. Práve naopak, nahrádza strach a bezmocnosť konaním a konkrétnymi krokmi.

Rodiny tiež môžu zostaviť zoznam vecí, ktoré môžu potrebovať, ak by boli požiadané, aby zostali doma. Tvorby zoznamu sa môžu zúčastniť všetci členovia rodiny. Rodičia a deti môžu premýšľať o druhoch aktivít, ktoré by mohli robiť v prípade, ak by zostali doma. Tieto kroky môžu pomôcť zvládať strach z neznámeho a môžu pomôcť zlepšiť komunikáciu v rodine.

Koronavírus a zápisník?

Účinnou stratégiou tiež môže byť nebojovať so svojimi starosťami. Miesto toho, aby ste ich neustále potláčali ich napríklad zapíšte do poznámkového bloku a odložte ho bokom. Keď si svoje starosti zapíšete, pustite ich. Už sa nimi nemusíte zaoberať.

Môžete tiež skúsiť nakresliť dva kruhy – kruh kontroly a kruh, na ktorý nemáte vplyv. Následne do týchto kruhov napíšte veci, ktoré vás znepokojujú. Pomôže vám to uvedomiť si, čo všetko dokážete ovplyvniť, a tiež si uvedomíte, na ktoré veci nemáte dosah, akokoľvek intenzívne sa obávate.  

Podporné prostredie

Pre človeka, sociálnu bytosť, je potrebné, aby bol v kontakte s okolím. Podporné prostredie môže pre nás predstavovať rodina, priatelia či domáci miláčikovia. Práve dobre vybudovaná podporná sieť nás vie podržať v momente, keď to najviac potrebujeme a poskytnúť predvídateľnú podporu.

Aj keď sa to môže javiť ako nemožné, tieto väzby vieme udržiavať aj v čase izolácie. Sociálne siete, mobilné telefóny a iné technológie nám pomáhajú byť v kontakte s okolím takmer nepretržite. Deti môžeme povzbudiť, aby napísali alebo nakresliť svoj príbeh. Je tiež možné viesť rodinný denník a to tak, že každý pridá každý deň pár viet s cieľom zachytiť dobré, zábavné, či neočakávané situácie. Môže tiež spomenúť situáciu, kedy sa necítil dobre a ako sa s ňou vyrovnal.

Vzhľadom na prepojenie stresu medzi rodičom a dieťaťom vieme, že rodič by mal dbať na to, aby správne reguloval vlastný stres a vyvaroval sa tým negatívnym dopadom na dieťa.

Rodičia sú fyzickým a emocionálnym základom života svojich detí. Ak rodič nájde spôsoby, ako regulovať úzkosť a vyrovnávať sa s neistotou, deti sa budú cítiť bezpečne.

Koronavírus môže prisieť k zlepšeniu rodinných väzieb (zdroj: unsplash.com).

Denné zvyky, ktoré máme zaužívané, ako je cvičenie akéhokoľvek typu, prechádzka so psom, hranie sa so svojím domácim miláčikom, hranie sa s deťmi, lúštenie krížoviek, sledovanie televízie, počúvanie obľúbenej hudby a mnohé iné činnosti pomáhajú upokojiť našu rozrušenú myseľ, ktorú koronavírus vyviedol z miery.

Deti dokážu obnoviť svoj vnútorný pokoj hraním svojich obľúbených hier.V desivých situáciách môže priniesť úľavu vypnutie správ, prechádzka, počúvanie hudby či varenie. Smiech je ďalší skvelý prostriedok na znižovanie stresu (pustite si obľúbenú komédiu, čítajte zábavné príbehy, skrátka hocičo, čo vás dokáže rozveseliť).

Nie vždy počúvajte svoju myseľ

Vypočujte si, čo hovorí vaša myseľ a potom sa pozrite na dôkazy. Musíme si uvedomiť, že je to často len fiktívny príbeh, ktorý nám myseľ predostiera, nie realita. Silu vašej mysli môžete znížiť aj tým, že namiesto toho, aby ste povedali: „Ochoriem na koronavírus,“ poviete: „Mám myšlienku, že ochoriem na koronavírus“. Tým zdôrazníte, že sa jedná len o fantáziu mysle, nie o realitu.

Máme kontrolu nad tým, koľko o tom probléme premýšľame. Máme kontrolu nad našimi myšlienkami, hoci niekedy je veľmi ťažké ich ovládať. Obavy z ochorenia nezaručia lepší výsledok. Pokúste sa preto vyčleniť určitý priestor aj na iné dôležité veci.

Taktiež vám môžu pomôcť rôzne stratégie zvládania úzkosti, ktoré uvádzame v týchto článkoch: Úzkosť: Čo to je a ako na ňu vyzrieť, prípadne Stres a negatívne emócie sa dajú zvládnuť.

Nezabúdajte, prosím, na zdravý rozum. Rešpektujte opatrenia, ktoré sú prijaté autoritami a nepodliehajte strachu, ktorý na nás chŕlia rôzne zdroje.

Pridaj komentár